شهادت رئیس جمهور خدوم ‌و مغتنم و همراهان را محضر رهبر معظم انقلاب ‌‌و امت شهیدپرور ایران تسلیت عرض می‌نماییم.آوای رودکوف

      
کد خبر: ۳۵۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۷
آخرین آمار پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۴۰۲
مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد آخرین آمار مربوط به مراجعات سال ۱۴۰۲ در سطح استان را با جزئیات اعلام کرد.

رتبه اول کشوری در میزان مراجعین به پزشکی قانونی | افزایش پرونده های نزاع و قصور پزشکی | افزایش ۴ برابری مرگ و میر ناشی از گازگرفتگی

به گزارش آوای رودکوف از یاسوج، مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد به رسم عادت هرساله و در ابتدای سال جاری در نشست با رسانه‌ها گزارشی از آمار مربوط به این دستگاه در سال ۱۴۰۲ و مقایسه آن با سال گذشته را ارائه می‌کند.

کامروز امینی، افزود: پزشکی قانونی در چهار حوزه معاینات بالینی، اجساد و آزمایشگاه و کمیسیون فعالیت می‌کند که منجر به مراجعات متعدد مردمی می‌شود.

وی ادامه داد: در معاینات بالینی و سرپایی در حوزه مصدومان اهم از تصادفات، نزاع و حوادث کار و در معاینات اختصاصی خانم‌ها و آقایان در مجموع در سال گذشته تعداد ۲۶ هزار و ۳۲۰ پرونده در کل استان تشکیل شده که از این میزان، تعداد ۱۷ هزار و ۷۲۹ پرونده متعلق به آقایان و سایر پرونده‌ها مربوط به خانم‌ها بوده است.

امینی گفت: طی ۵ سال اخیر در زمینه میزان پرونده‌ها نسبت به جمعیت رتبه اول کشور را داشتیم که در سال ۱۴۰۲ هم همین رتبه را کسب کردیم.

وی عنوان کرد: در زمینه معاینات اجساد تعداد ۷۱۲ پرونده جسد در سال ۱۴۰۲ به پزشکی قانونی استان آمده که این میزان ورود پرونده نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ به میزان ۲ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه معاینه اجساد و مرگ‌های غیرطبیعی در واقع یک شاخص مهم است، افزود: خودکشی و دیگر کشی جز این آمار به حساب می‌آید که در سال ۱۴۰۲ به میزان ۵۲۱ پرونده مرگ غیرطبیعی از انواع مختلف داشتیم و نسبت به سال ۱۴۰۱ تقریباً برابر بوده است.

وی با اشاره به کمیسیون بررسی پرونده‌های مشکل‌دار، گفت: در کمیسیون‌ها پرونده‌های مشکل‌دار مورد بررسی قرار می‌گیرند که تعداد ۳۶۶ پرونده در سال ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار گرفت و این آمار نسبت به سال ۱۴۰۲ با تعداد ۲۹۰ پرونده افزایش قابل توجهی داشته است.

امینی با اشاره به آمار پرونده‌های قصور پزشکی، بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۰۵ پرونده قصور پزشکی در استان تشکیل شده که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ تعداد ۷۱ پرونده بیشتر بوده و این آمار نشان دهنده رشد ۱۰۰ درصدی پرونده‌های قصور پزشکی در سطح استان است و بیان کننده نارضایتی مراجعین بیش از گذشته بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: آمار پرونده‌های قصور پزشکی فقط مربوط به پزشکی قانونی بوده و پرونده‌های دیگری هم در نظام پزشکی قابل طرح هستند اما آمار پرونده‌های قصور پزشکی در استان بیش از آن چیزی است که در پزشکی قانونی وجود دارد.

رتبه اول کشوری در میزان مراجعین به پزشکی قانونی | افزایش پرونده های نزاع و قصور پزشکی | افزایش ۴ برابری مرگ و میر ناشی از گازگرفتگی

وی با اشاره به زنگ خطر تعداد پرونده‌های قصور پزشکی در سطح استان گفت: پرونده‌های قصور پزشکی در کهگیلویه و بویراحمد دو برابر شده و یک نوع زنگ خطر به شمار می‌رود و علوم پزشکی باید به این مسئله ورود پیدا کند البته تعداد ۷۵ مورد هم تبرئه داشتیم.

امینی، عنوان کرد: رشته‌هایی مانند گوش و حلق و بینی و زیبایی با ۲۱ پرونده در صدر شکایات مراجعه‌کنندگان بوده و زنان و زایمان هم با ۱۷ درصد در رتبه دوم و دندانپزشکی با ۱۰ درصد در رتبه بعدی قرار دارد که بیشتر از همه رشته‌ها از آنها طرح شکایت کردند.

مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به موضوع نزاع در سطح استان، گفت: سال گذشته تعداد ۵ هزار و ۸۱۹ پرونده نزاع تشکیل دادیم که این میزان پرونده نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۱۰ و ۴ دهم درصدی داشته است که از این میزان، تعداد ۴ هزار و ۵۲۷ پرونده مربوط به آقایان و تعداد یک هزار و ۲۹۲ پرونده مربوط به خانم‌ها بوده است.

وی تصریح کرد: در زمینه مصدومین تصادفات رانندگی، سال گذشته تعداد ۵ هزار و ۹۱۸ نفر به عنوان مصدوم ناشی از تصادفات به ما مراجعه کردند که ۴۸۳ نفر آنها آقایان و یک هزار و ۸۳۵ نفر آنها خانم‌ها بوده که این میزان ۲۷ دهم درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.

این مسئول افزود: در حوادث کار تعداد ۳۴۷ مورد مصدومیت ناشی از حوادث کار داشته‌ایم که ۳۲۹ مورد از آنها آقایان بوده و این میزان نسبت به سال ۱۴۰۱ رشدی ۸ و ۸ دهم درصدی را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه در مورد قانون جوانی جمعیت تاکید زیادی می‌شود و صدور مجوز سقط جنین موضوعی حساس است، بیان کرد: تمام تمرکز روی این موضوع است که بدون دلیل مجوزی صادر نشود البته قبل از این قانون، ما مجوز صادر می‌کردیم و این رویکرد به دقت اعمال می‌شد تا مجوز بر اساس قانون باشد اما اکنون کمیسیونی با حضور یک قاضی یک پزشک متخصص و پزشکی قانونی تشکیل می‌شود و در مورد صدور مجوزها رایزنی و اعلام نظر می‌شود که در سال گذشته ۱۲۰ پرونده در این زمینه تشکیل شده و تعداد ۱۱۸ مورد مجوز سقط جنین صادر شد.

امینی با اشاره به اینکه مجوزها مربوط به دو مورد جنینی و مادری است، گفت: مردم بدانند در صورتی جنین مشکل داشته باشد تا قبل از چهار ماهگی باید مراجعه کرده و مجوز صادر شود و بعد از چهار ماهگی دیگر نمی‌توان فرزند را به علت معلولیت سقط کرد.

وی تصریح کرد: در سال گذشته تعداد ۱۱۸ مورد مجوز سقط جنین صادر شد در حالی که سال ۱۴۰۱ تعداد ۸۷ مجوز صادر شده بود و آمار سقط جنین نسبت به سال ۱۴۰۱ سیر صعودی داشته است.

امینی با اشاره به آمار فوتی های ناشی از تصادفات در سال ۱۴۰۲، گفت: سال گذشته تعداد ۲۲۱ مورد فوت ناشی از سوانح رانندگی داشتیم که ۱۶۶ مورد آقایان و ۵۵ مورد خانم‌ها بودند و نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۱ و ۲ دهم درصد کاهش داشتیم.

مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به فوتی‌های ناشی از گازگرفتگی در سال گذشته، عنوان کرد: تعداد فوتی‌های گازگرفتگی های سال گذشته ۱۲ مورد بوده که این آمار نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۴ برابری داشته است.

وی بیان کرد: تعداد فوتی‌های ناشی از غرق شدگی سال گذشت ۶ مورد ثبت شده که این آمار نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش داشته است.

امینی با اشاره به حوادث ناشی از کار در استان، خاطرنشان کرد: تعداد فوتی‌های ناشی از کار در سال گذشته تعداد ۳ مورد فوتی بوده که این آمار نسبت به سال ۱۴۰۱ هیچ تغییری نداشته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین